- Guru mempamerkan gambar Orang Utan. (Pemerhatian).
- Guru mengemukakan soalan: (Kemahiran berfikir).
- Bolehkah kamu menamakan haiwan yang terdapat di dalam gambar?
- Jawapan murid: Orang Utan
- Di manakah haiwan ini boleh didapati?
- Jawapan murid: Dalam hutan seperti di Hutan Simpan Sepilok, Sabah
- Mengapakah Orang Utan dilindungi di Hutan Sepilok?
- Jawapan murid: Supaya Orang Utan tidak pupus
- Guru mengaitkan jawapan tersebut dengan tajuk pelajaran pada hari ini.
Langkah 1
- Guru mengaitkan flora dan fauna dengan pengetahuan sedia ada murid. (Konsruktivisme).
- Guru mempamerkan empat keping gambar flora dan fauna kepada murid seperti yang berikut:
- Murid diminta menamakan flora dan fauna yang dipamerkan oleh guru. (Kemahiran berfikir).
- Guru bersoal jawab dengan murid tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan habitat flora dan fauna berkenaan.
- Apakah kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan habitat tersebut?
- Jawapan murid: Pembalakan, pembinaan, perindustrian dan jalan raya.
- Apa akan terjadi kepada flora dan fauna di kawasan ini jika kegiatan ekonomi tersebut dijalankan?
- Jawapan murid: Tiada tempat tinggal, sukar mendapat makanan, dan flora dan fauna akan pupus.
- Apakah cadangan kamu untuk mengatasinya?
- Jawapan murid: Laksanakan kegiatan ekonomi di tempat lain, pindahkan haiwan ke zoo dan wujudkan Taman Negara.
- Guru merumuskan jawapan murid dengan menjelaskan bahawa kegiatan ekonomi perlu dijalankan untuk kepentingan pembangunan negara, namun semua pihak perlu bertanggungjawab menjaga alam sekitar.
- Murid diminta mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (Inkuiri penemuan).
- Guru menjelaskan kegiatan ekonomi yang tidak dikawal boleh menyebabkan sesuatu sumber semula jadi mengalami kepupusan. (Konstruktivisme).
- Guru mengedarkan borang TOC (Sebab dan Akibat) untuk dilengkapkan oleh setiap murid.
- Murid diminta meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi. (Kajian Masa Depan).
- Guru memilih beberapa orang murid secara rawak untuk membentangkan pendapat mereka.
- Murid menyanyikan lagu 'Bunyi Haiwan' beramai-ramai sambil menggayakan aksi haiwan yang dinyanyikan. (Kecerdasan pelbagai: muzik).